Thuyết Minh Về Cây Chuối Việt Nam

Thuyết Minh Về Cây Chuối Việt Nam

Thánh địa Mỹ Sơn nằm ở khu vực thượng lưu sông Thu Bồn , thuộc vùng núi phía tây của huyện Duy Xuyên , tỉnh Quảng Nam. Là một công trình kiến trúc nghệ thuật tinh vi và đặc sắc của vương quốc Chăm Pa từ cuối thế kỉ IV đến thế kỉ VIII. Dưới đây là bài viết mẫu thuyết minh về thánh địa Mỹ Sơn, mời các bạn cùng theo dõi nhé.

Thánh địa Mỹ Sơn nằm ở khu vực thượng lưu sông Thu Bồn , thuộc vùng núi phía tây của huyện Duy Xuyên , tỉnh Quảng Nam. Là một công trình kiến trúc nghệ thuật tinh vi và đặc sắc của vương quốc Chăm Pa từ cuối thế kỉ IV đến thế kỉ VIII. Dưới đây là bài viết mẫu thuyết minh về thánh địa Mỹ Sơn, mời các bạn cùng theo dõi nhé.

Bài viết số 1: Thuyết minh về di tích lịch sử Thánh Địa Mỹ Sơn

Nhắc đến Quảng Nam, ta lại nhớ đến một vùng đất giàu truyền thống văn hóa với hai di sản văn hóa thế giới là Phố cổ Hội An và khu di tích Thánh địa Mỹ Sơn. Nếu phố cổ Hội An được UNESCO công nhận là di sản văn hóa thế giới vì đây là nơi có sự kết hợp của các nền văn hóa qua các thời kỳ thì Thánh địa Mỹ Sơn được UNESCO công nhận là di sản văn hóa thế giới nhờ vào những nghệ thuật kiến trúc ấn độ giáo và thể hiện được rõ nét nền văn hóa của vương quốc Chăm Pa một thời.

Từ nghìn năm xưa, vương quốc Chăm Pa có thể nói là trung tâm trồng trọt và đánh bắt hải sản, vượt qua cả Angkor của Campuchia, dựa vào sự thịnh vượng của ngành nông sản ( lúa nước ) một thời, Chăm Pa đã giao lưu, trao đổi thương mại với Ấn Độ từ những thế kỉ trước công nguyên và cũng nhờ đó, tiếp cận và chịu ảnh hưởng nhiều từ Ấn Độ và Ấn Độ giáo, Thánh địa Mỹ Sơn đã được xây dựng.

Thánh địa Mỹ Sơn nằm ở khu vực thượng lưu sông Thu Bồn , thuộc vùng núi phía tây của huyện Duy Xuyên , tỉnh Quảng Nam. Là một công trình kiến trúc nghệ thuật tinh vi và đặc sắc của vương quốc Chăm Pa từ cuối thế kỉ IV đến thế kỉ VIII. Cách thành phố Đà Nẵng khoảng 30 km và cách Trà Kiệu 10 km , Thánh địa Mỹ Sơn nằm trong một thung lũng hẹp có đường kính khoảng 2km, bao vây bởi nhiều dãy núi hùng vĩ. Mĩ Sơn có tổng cộng 13 nhóm công trình với hơn 70 kiến trúc đền tháp , cho đến ngày nay, dù bị mưa bom bão đạn tàn phá những vẫn giữ nguyên nghệ thuật kiến trúc điêu khắc đến nền văn hóa của người Chăm sau khi trãi qua nghìn năm vẫn còn tồn tại.

Đến với Mỹ Sơn, ta không thể nào không tự hỏi kiến trúc của khu di tích này được xây dựng như thế nào và được dùng bằng vật liệu xây nào mà trải qua hàng nghìn năm lịch sử, giờ đây vẫn còn tồn tại. Khu di tích Mỹ Sơn được xây dựng với kiến trúc dạng quần thể, được bố trí theo hai hoặc nhiều tháp có đường đi nối liền với nhau. Mỹ Sơn có một ngôi đền chính và những ngôi tháp nhỏ và những công trình phụ để tiếp đón khách du lịch đến tham quan, ăn uống, nghĩ ngơi, …hoặc làm kho chứa lễ vật, đặt bể nước thánh tẩy,….Và hơn hết , khi khách du lịch đến tham quan , họ sẽ chiêm ngưỡng được vẻ đẹp của nghệ thuật điêu khắc từ vật liệu đến những nét chạm khắc tinh tế đến vô cũng tinh vi dù đã bị bom đạn tàn phá theo thời gian. Đến với Mỹ Sơn, chúng ta có thể dễ dàng nhận thấy những viên gạch vẫn còn giữ được nguyên vẹn màu sắc của chúng dù đã trải qua trên dưới một nghìn năm nhưng không bị phai màu. Ta có thể thấy được màu đỏ hồng của gạch nung vẫn còn đó trên những bức tường . Ở những bức tường ta không thấy được màu đỏ hồng của gạch nung mà là màu đen thì đó là do có sự can thiệp từ bàn tay con người từ những năm 1984. Quan sát kĩ , ta sẽ thấy rằng những bức tường có sự can thiệp từ bàn tay con người sẽ có riêu mọc lên xung quanh và ở những bức tường nguyên gốc, sẽ không có dấu chân cúa chúng. Ngoài ra, chúng ta khi đến đây có thể thấy giữa những viên gạch có một lớp vữa có độ mỏng dày khác nhau. Lý do cho sự khác biệt này là do yêu cầu về kiến trúc xây dựng chứ không phải ngẫu hứng . Đến với một địa điểm khác cảu di tích Mỹ Sơn, ta sẽ tìm thấy được vật liệu xây dựng thứ hai tồn tại tại nơi đây. Nó được gọi là đá Cát Kết hay còn gọi là đá Sa Thạch. Nguồn gốc của loại đá này được hình thành từ những hạt cát dính chặt lại với nhau. Là loại đá trầm tích mềm, dễ chạm khắc nhưng khi đến với Mỹ Sơn ta sẽ thấy được vẫn còn những cây cột được làm bằng loại đá vẫn còn nguyên, nằm lăn lóc trên mặt đất hay những bia đá được khắc chữ Phạn , dù trãi qua hơn trên dưới một nghìn năm nhưng vẫn còn rõ nét và đẹp như  vừa mới chạm gần đây.

Bước chân đi tham quan trong khu di tích , ta sẽ bắt gặp được bộ Linga – Zoni và cũng chính tượng thờ của của những người Chăm Pa thời xưa. Theo nghi thức , những người muốn vào hành lễ ở đền thờ trước hết phải đi qua khu nhà tĩnh tâm. Sau khi tĩnh tâm, họ sẽ đứng trước khu đền thờ và trong quá trình làm lễ , các giáo sĩ sẽ đổ nước từ đầu Linga ( Linga là biểu thị của đàn ông và của thần Siva) chảy xuống chân Zoni ( biểu thị của đàn bà ) và hứng nước đó đem cho các tín đồ và những người ở bên ngoài. Tiếp đó , khách du lịch sẽ được tận mắt chiêm ngưỡng quang cảnh bên trong đền thờ . Nó không rộng và thoáng như chúng ta thường nghĩ mà không gian của nó hẹp và thiếu ánh sáng bởi chỉ có các tín đồ và giáo sĩ mới được bước chân vào , theo người xưa, dù đó có là vua, người có nhiều quyền lực, vũ khí cũng sẽ không được phép bước vào.

Có thể nói, theo hiểu biết và nhận thức của những người đi trước, con người chúng ta được sinh ra ở hướng đông – nơi bình minh xuất hiện và hướng tây – nơi hoàng hôn lặng xuống- cũng tức là nơi con người đi đến cõi vĩnh hằng, trở về với thần linh. Điều đó ta có thể dễ dàng tìm thấy khu đền tháp nào ở hướng tây sẽ là đền thờ, nơi có các vị thần linh ngự trị. Ngoài ra, nếu như quan sát kĩ, ta có nhận thấy được ý đồ kiến trúc của người Chăm Pa thời xưa, họ đã xây dựng nên Thánh địa Mỹ Sơn tựa như một búp sen và đó cũng chính là cách chấp tay vái lạy của con dân đối với thần linh. Đó cũng chính là cách thể hiện lòng thành của con dân đối với thần linh. Đến với Mỹ Sơn, ta không chỉ chiêm ngưỡng được vẻ đẹp của nghệ thuât điêu khắc của người Chăm mà ta còn tiếp thêm cho mình những kiến thức vô cũng tinh túy về nền văn hóa và tính ngưỡng của người Chăm. ở Mỹ Sơn , khách du lịch sẽ bắt gặp 3 tượng Linga – Zoni trong khu di tích. Ở mỗi bức tượng là những câu chuyện khác nhau.

Trong quá trình tham quan, khách du lịch sẽ bắt gặp một trong 3 bức tượng thờ có xuất hiện hình ảnh con rắn. Trong Hindu giáo, có hai con rắn, một là rắn thần và hai là thủy quái. Rắn thần sẽ có một đầu hoặc hai đầu, ba đầu, bốn đầu hoặc chín đầu và điều đặc biệt là rắn thần có bao nhiêu đầu thì con sông chủ chính của nền văn hóa đó có bấy nhiêu cửa đổ ra biển. Đến với Mỹ Sơn, khách du lịch sẽ nhận ra một điều rằng rắn thần được  treo trên mình tượng thần linh còn thủy quái lại bị tượng thần đạp dưới chân nhưng dù là rắn thần hay thủy quái thì cũng đều là gắn bó với tượng thần linh. Điều đó cũng như con người , bên trong mỗi người đều tồn tại một phần ác, điều quan trọng khiến người hơn người là khống chế con quỷ đó như thế nào.

Trở lại với di tích Mỹ Sơn, khách du lịch bước đầu sẽ bước vào nhà trưng bày Mỹ Sơn để tìm hiểu về nguồn gốc, kiến trúc, nền văn hóa của người Chăm Pa thời xưa qua các hình ảnh sống động, bắt mắt khiến khách du lịch dễ tiếp cận. Sau đó họ sẽ được đi vòng quanh khu di tích và bước vào chuyến tham quan với những ngọn núi bao quanh hùng vĩ. Ngoài ra, khách du lịch sẽ được tận mắt tận hưởng những điệu múa của người Chăm Pa thời xưa và các tiết mục ca hát, ca ngợi thần linh,…hơn nữa, ở đây khách du lịch sẽ được nghe đến những câu chuyện kỳ bí của vương quốc Chăm Pa mà đến ngày nay khoa học vẫn chưa giải đáp ra và sẽ có chỗ ăn, ở, nghĩ ngơi cho khách du lịch nếu muốn ở lại qua đêm.

Thánh địa Mỹ Sơn được  UNESCO công nhận là di sản văn hóa thế giới vào năm 1999 và nơi đây đã từng tiếp chân hàng nghìn khách du lịch trong và ngoài nước đến tham quan. Nếu bạn vẫn chưa đến đây, hãy dành ra một ngày hoặc hai ngày để đến Thánh địa Mỹ Sơn tham quan. Tôi tin rằng bạn sẽ cảm thấy vô cũng tuyệt với khi đến nơi đây, chiêm ngưỡng di sản văn hóa thế giới – Thánh địa Mỹ Sơn.

Qua bài viết mẫu thuyết minh về thánh địa Mỹ Sơn mong rằng đã giúp bạn phần nào hiểu hơn về di tích lịch sử này. Với một kiến trúc độc đáo, một lịch sử lâu đời, thánh địa Mỹ Sơn sẽ là một địa điểm du lịch hấp dẫn.

Sáng 16/6, tại Tổ hợp siêu thị Lotte Mart gần Ga trung tâm Seoul, Công ty Lotte Mart đã phối hợp với Đại sứ quán Việt Nam tại Hàn Quốc tổ chức sự kiện giới thiệu sản phẩm chuối Việt Nam được phân phối tại chuỗi siêu thị Lotte.

Thua Thien Hue is a province located in Central Viet Nam with 5010 KM2- in the total area and the number of population is 1.300.000 people. It borded Quang Tri Province to the north, Da Nang city to the South, and Laos to the west.

Hue is a pronvincial city of Thua Thien Hue province. Hue feature the tropical monsoon climate. So, It divided into two distinct season, the dry season from March to August is rather hot and muggy with the high temperature about 40 degree.

The raining season from August to January is likely occur flood with the average temperature is around 19 degree. As you know, Hue was political and cultural centre of the Feudal state of Viet Nam, This explains why there are hundreds of historical and cultural remains located in area. As such, Complex of Hue monuments was listed as a world Cultural Heritage site in 1993.

Hue is also known as a Buddhist Centre of Viet Nam. There are more than 300 ancient Pagodas in Hue. Among those, Thien Mu Pagoda is a oldest one with more than 400 years old.

Kinh ethnic people account for 97% of provincial population mainly reside in Hue city and coastal districts. The Vietnamese is commonly used in almost fields in the region. Beside that, there are some ethnic groups in Thua Thien Hue Territory such as Bru Van Kieu, Ta Oi, Co Tu… etc.

The fact that Hue is well-known for having the best cuisine due to its Imperial legacy when all best chefs nationwide were summoned to create a large variety of dishes as the Emperors would eat dozens of different dishes at a single meal. Any Vietnamese people will agree Hue has tastiest product from fruit and vegetables to its sea food and this might be attributed to the city’s special climate and geography.

Hue is one of the few ancient capitals of the world that maintains today a cultural heritage of national and international importance. On making Hue capital of Viet Nam early in the 19th century, The Nguyen Dynasty had constructed here a complete urban complex in which the Perfume River took a vital role.

Fortifications and palace, where the Court held office and the Royal family lived, are built on the north bank of the river. Here exist 3 walled enclosures and hundreds of palaces and buildings.

Hue is the only capital city of the Vietnamese monarchy that remains today. It was on principles of the Oriental Feng-Shui that walls and royal palaces of Hue was systematically planned an constructed.

This architectural complex faces southeast, taking the Ngu Binh Mount as a natural screen, Two islets in the Perfume River named Hen Islet and Da Vien Islet play the role of “Left Dragon” and “Right tiger” guarding the city.

The first wall, known as the Citadel of Hue, , is built for the protection of al court activities. There are 10 entrances for access. It is believed that the first wall was built on Vauban design. Its’wall 6.6m in high, 21m in thick and over 10,000 m in circumference

The second walls( imperial city) around 2400m in circumference, was the offices where manarch and high-ranking mandarins came for daily work. There are 4 antrances for access

The third wall- Forbidden Purple City, about 1200m in circumfence , is private quarters of the Emperor and his family.

And within the Citadel, the Great Encosure, which consists of the Imperial City and the Forbidden Purple city, was constructed in 1804 and completed in 1833

Situated on the front of the Imperial City, the Noon gate was constructed in 1833 and reserverd for the Emperor. It was also used as a trinbune for Court regular and irregular festive occasions such as the Calendar Distribution Ceremony, Troops Parades,etc.

To fulfill these functions, Noon gate is divided into two parts, the foundation and the Five- Phoenix Pavilion. Both are U-shaped, symbolizing arms open for guests.

The foundation has five entrances. The middle is reserverd for the Emperor, four sideentrances for other participants in the royal procession including elephants and horses.

The five-Phoenix Pavilion has two stages. The top is formed by nine roofs. The middle roof, cover with yellow enameled tiles, shelters the monarch in ceremonious oaacasions. Eight side-roofs, covers with green enameled tiles, are seats for other members of the Court.

The Pavilion is supported by 100 columns. According to Oriental concepts, 100 is an infinite and countless number.

Occupying the most important position in the Imperial City, The Palace of Supreme Harmony house the thrones seated by 13 emperors of the Nguyen Dynasty from Gia Long to Bao Dai. During Vietnam’s Monarchy, the Emperor was considered the greatest lord. The palace was thus once the country’s center.

It was built in 1805. Improvement and large-scale restoration work took place twice in 1833 and 1923

The palace, together with the Esplanade of Great Salutation, was the site for serious festive occasions such as the Conronation Ceremony, Emperor’s Birthday Anniversary and Grand meetings held bimonthly on the first and 15th days of the lunar month

On these occasions, the Emperor sat solemnly on the throne. Only his immediate relatives had access to the palace. Other mandarins lined on the Court according to their ranks and titles from the first to nineth grade. Civil mandarins on the left, military mandarins on the right.

The wooden canopy over the throne is elaborately carved and gilded. Eighty ironwood columns in the palace are lacquered and adorned with dragion and cloud designs symbolizing the rendezvous between the monarch and his subject. According to Chinese Classic, both the dragon and the number nine symbolize the monarch. This explains the presence of the nine-dragon motif in and outside the palace.

The Mieu is an ancestral temple to Viet Nam’s emperors in the imperial city. It was constructed at the order of King Minh Mang in 1822-1823 for the pupose of ancestral worship of the past emperors of the Nguyen dynasty.

Under the French colonial, Ham Nghi, Thanh Thai, Duy Tan is 3 anti-French Kings, So they were not worshiped in The Mieu. 1959, at the request of the royal family and the people, a ceremony was held to admit to the temple mortuary of these 3 kings.

Hien Lam pavilion can be considered as a memorial to those who had devoted their lives to the establishment and development of the Nguyen dynasty. Because of the holiness of the Pavilion, the Nguyen Emperors had ordered that no other construction built in the Citadel should be higher than this pavilion. That why, this is the highest bulding in the imperial city

These are the nine greatest bronze urns in Viet Nam placed in the shade of Hien Lam pavilion, In front of the The Mieu temple. They were casted by the order of King Minh Mang symbolizing the sovereignty of the dynasty.

After their casting, the nine Dynasty, the nine dynasty Urn were placed in accordance with the disposition of the altars in The Mieu temple. Cao Urn stands in the center, alone in the first row. Because this urn symbolizes King Gia Long, the first emperor and the founder of the Nguyen dynasty.

On each urn are 17 traditional Vietnamese patterns like stars, rivers, mountains, seas and oceans, valuable forestry and sea products, etc. The 153 pattern on the 9 urns constitute a real encyclopedia on the country.

As you know, Hue is also known as a Buddhist Centre of Viet Nam. There are more than 300 ancient Pagodas in Hue. Among those, Thien Mu Pagoda is a oldest one with more than 400 years old.

The name takes its source from a legend. It was told that long ago, there appeared an old woman every night on the hill where the pagoda stands today. She told local people that a Lord would come and build a Buddhist pagoda for the country’s prosperity. Lord Nguyen Hoang, on hearing that, ordered the construction of a pagoda in 1601 and named it Pagoda of the heavenly lady.

Since then, it has been restored and developed several times. Two most important restorations took place during 1714-1715 in Lord Nguyen Phuc Chu’s reign and 1844-1846 under Emperor Thieu Tri.

The pagoda area can be divided into two sectors separated by the Triple Gate. The front sector comprises memorials such as:

Phuoc Duyen tower: The tower was built by King Thieu Tri in 1844 , and has become the unofficial symbol of Hue. Each of its seven stories is dedicated to a Buddha who appeared in human form. There is a Buddha statue placed on each story, in a small arched door

On the left of the tower is a pavilion sheltering an enormous bell. The bell, called Dai Hong Chung, was cast in 1710. It weighs 3285 kg and is 1.4 in circumference, IT is considered to be an outstanding achievement of 18th century bronze casting.

On the right of the tower is a pavilion containing a stela dating from 1715. It is set on the back of a massive marbe turtle, a symbol of longevity.

When you come to the entrance, you will first meet the two corpulent, one called Benevolence(Ong Thien) who gives encouragement to good people. The other, Mr Sterness, who punishes wrong does.

Hue has sven tombs of seven Emperors of the Nguyen Dynasty, Planned and constructed in the hilly southwest of the Citadel. They have in common the following features.

The construction was started almost during te Emperor’s reign

Each tomb has dozen of splendid monuments in perfect harmony with poetical natural environment

According to Oriental outlook, life is ephemeral and dealth means returning to the peaceful and eternal world. The royal tombs are therefore the living world of the deceased.

Born in 1829 and died in 1883, Tu Duc had reigned for over 35 years since 1848, longest among rulers of the Nguyen Dynasty. His tomb, with some 50 constructions surrounded by a 1500 m long wall, was built during 1864-1867.

Emperor Tu Duc was expert at philosophy, Oriental history and particularly literature( he left 4000 verse and 600 proses) yet failed to successfully rule the country. He was crowned King in the historical period of Viet Nam facing to the Western developing capitalism. Having no son to succeed aggravated the situation and made him world-weary. To seclude himself, he ordered the construction of his tomb as a fairy land with poetical features, making it a lifetime recreation ground and a world for his eternal life after death.

Architectural features of Tu Duc Tomb are imbued with poetry and freedom. Perfect harmony is ob tained of monuments and nature or nature improved on landscape gardening, a Vietnamese form of art. And, if unsysmetry is also a specific beauty of art, then Tu Duc Tomb enjoy it.

Emperor Khai Dinh ruled the country for 9 years from 1916 to 1925. His tomb, however, was built within 11 years, from 1920 to 1931, much longer than his reign.

Under Khai Dinh, Western culture vigorously infiltrated into Viet Nam. Khai Dinh himself made a tour to France in 1922. As a result, in his tomb, several elements of the western architecture have been intermingled with the nation’s traditional art, particularly the use of concrete in place of wood, ardoise slates for roofing, iron gates, lightning rods…

Mountains, hills, and rivulets round the tomb are exploited to fulfill the feng-shui requirements thus offer the tomb a majestic environment

Unique value of art of the tomb lies with the decoration skill obviously seen in the Thien Dinh Residence. It’s interior decoration features colourful mosaics made of millions of ceramic chips.

With diligence and expert hands, artisans of Khai Dinh times have created hundreds of mosaic bas relief, all elaborate and attractive with graphic designs and arabesques despite the hardness of the materials.

In the centre of the palace is the statue of Matreya Buddha. The future successor of Sakyamuni, represented as a fat man with a bare chest and a happly smile, showing that he is free from haman cares or worries.